söndag 26 februari 2012

Födelsedag

 Jag har ju tidigare berättat om mina höns och här kommer nästa generation till hönsgården.Tidigare har jag haft mina egna hönor att ruva fram kycklingar men det har inte alltid varit så lyckat ibland har det blivit en eller två småttingar och när hälften är tuppar så har tillväxten inte varit så stor.Så nu har jag tröttnat på att inte få kycklingar när jag vill och skaffat mig en kläckare. För 21 dagar sedan satte vi i gång maskinen och i går kväll tittade den första lilla kraken fram kletig och eländig och nu är det sju stycken som väntar på att få flytta till låda med värmelanpa. Det har varit spännande att följa utväcklingen hos äggen fram till kläckningen, man kan lysa äggen för att se om de utväcklas som de ska och mina ägg verkade vara vara befruktade och växte som de skall. Men fortfarande är det många ägg som inte har börjat att kläckas så det är bara att vänta.

2 kommentarer:

  1. Nej, vad roligt, jag blir riktigt avundsjuk :) Jag vill också ha små kycklingar.... man kanske man ska börja med hönshuset först :) men sen....Du har fullt upp som "mamma" igen då! :)

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Jo jag har varit en riktig hönsmamma idag, suttit och tittat på kyclingar och gullat med dom.Fixa ditt hönshus nu så du också så du kommer i gång farmarlivet.

    SvaraRadera