torsdag 29 april 2010

Trädgård o pil

Nu är år våren här på riktigt när växthuset är tvättat och skinande rent och det doftar tallsåpa när dörren öppnas. Jag har även sått astrar, lejongap, risp och zinnia och de första små bladen tittade fram idag, härligt...

Jag har också fått ett ryck att göra några korgar nu när jag skördade pilen, jag vet att resultatet blir bättre om den får torka först, men jag vill nu. Och då blir det så, allt för att få vara ute men utan att kratta som jag borde.





Dethär blev också en liten korg, min egen pil tog slut eller de tunna pilarna tog slut så jag måste ut i dikena och hämta lite nytt material, de från diket är inte lika bra men får duga i brist på annat. Men nu är pilen ett avslutat kapitel för i vår, jag hoppas att pilen växer till sig fint under sommaren så det blir mera att skörda till nästa år.



6 kommentarer:

  1. Jättesnyggt pilarbete. Jag är avis på ditt skinande rena växthus, så rena fick jag inte våra två. Använder du vanlig tallsåpa?
    Karin

    SvaraRadera
  2. ojojoj vilken fin korg, jag blir avis på den ;-)

    SvaraRadera
  3. Växthuset ser så fint ut! Jag borde också, men... Nej, jag måste nog tvätta mitt också! Fin korg har du gjort.

    SvaraRadera
  4. Roligt med kommentarer :)
    Såhär tvättar jag mitt växthus:
    Plockar ut allt.
    Blöter växtuset in och utvändigt med spolslang.
    Fyller en hink med varmt vatten och ca 2 dl vanlig tallsåpa och tvättar sedan växthuset in och utvändigt och alla skrymslen o hörn med en mjuk borste som jag doppar i vattenblandningen. Sedan spolar jag av västhuset flera gånger med spolslangens sprutmunstycke tills det skiner. Det tar ca två timmar men är alla gånger värt jobbet.

    SvaraRadera
  5. Jag vill också ha ett RENT växthus. Fin korg.

    SvaraRadera
  6. Jag blir riktigt inspirerad, kanske jag ska försöka med en riktig vårstädning i växthuset i år.

    SvaraRadera